Page 85 - index
P. 85
Kemudian untuk mereka bentuk dan membina fasiliti Kota Bharu kerana pembangunan yang pesat, di ka-
baru seperti loji air, design life biasanya 20 tahun. Jadi wasan Gua Musang dan Kuala Krai dan beberapa
maknanya 13 tahun itu satu isu dan satu lagi yang tempat lain yang dalam perancangan AKSB.
dirancang untuk menghadapi permintaan pada masa
hadapan selama 20 tahun. Jadi apabila dicampur dua Alternatif kepada bekalan air bersih
itu, AKSB memerlukan 33 tahun pembiayaan barulah
selesai masalah air. Tuan Haji Ir. Wan Mohd Zamri Wan Ismail melahirkan
rasa syukur, “Alhamdulillah, Kelantan dianugerahkan
Apa yang AKSB dapat selama ini hanyalah sebahagian Allah Taala dengan sumber alternatif. Kita ada bekalan
daripada keperluan itu. Daripada angka yang diang- air telaga, air tandak dan sebagainya. Tapi apabila
garkan, AKSB memerlukan lebih RM3 bilion untuk musim kemarau, air tandak kering. Solusi terbaik
pembangunan hiliran dan selebihnya RM2 bilion untuk adalah menyediakan bekalan air bersih daripada
pembangunan sumber air. Keseluruhannya lebih ku- AKSB, terutamanya di bandar Kota Bharu, sumber al-
rang RM5 bilion diperlukan dalam masa 10 tahun ini. ternatif iaitu telaga telah tercemar dengan bau dan
kandungan besi.”
Jadi tanpa pembiayaan berskala besar itu, tidak
mungkin AKSB ataupun kerajaan negeri boleh menye- Pengharapan kepada sumber alternatif tidak lagi men-
diakan kemudahan pembiayaan sebesar itu. jadi satu pilihan utama. AKSB menyedari keperluan
ini, maka program penggantian paip-paip di kawasan
Pelan strategik untuk jangka masa pendek dan bandar terutamanya di Kota Bharu dirancang kerana
panjang inilah tumpuan kita sebenarnya (look centre). Jadi,
dalam program penstrukturan semula industri air ini,
Dalam perjanjian ini ada tahap minima yang disebut AKSB memerlukan RM2.5 bilion untuk menukar
minor works yang masih dibiayai oleh AKSB sendiri semua paip lama dan paip kecil supaya bekalan boleh
manakala projek yang bernilai RM10 juta ke atas akan diluaskan ke kawasan terpencil.
dibiayai oleh PAAB. Kebanyakan projek minor ini me-
libatkan projek-projek jangka pendek iaitu projek Pesanan kepada pengguna, khususnya mereka
yang boleh menyelesaikan masalah dalam tempoh yang mengalami masalah berhubung bekalan air
yang singkat seperti masalah di Temangan, paip bersih.
sepanjang 1.5km telah dipasang dan selesai dalam
tempoh dua minggu. Dari segi keupayaan penyampaian maklumat, pihak
AKSB telah membangunkan satu aplikasi (android)
AKSB juga telah menyelesaikan masalah air di Kam- yang dinamakan MyAKSB yang turut menyalurkan
pung Takang, Bachok. 3km paip telah dipasang dan maklumat mengenai kebocoran, gangguan bekalan air
kini mereka menikmati bekalan air yang stabil sejak dan kemudahan aduan oleh pengguna. Melalui aplikasi
Hari Raya Aidiladha yang lepas. ini pihak AKSB akan mendapat info dengan lebih cepat
dan tindakan dapat diambil dengan segera.
Untuk jangka masa panjang, AKSB telah mengenal
pasti beberapa strategi yang akan diambil dalam masa Maklumat asas yang diperlukan ialah nama dan
tiga tahun ini. Pertamanya ialah pembinaan loji-loji air alamat pengadu. Selain itu, peta lokasi, nombor akaun
supaya kita dapat memenuhi KPI mengenai reserve atau nombor meter merupakan maklumat tambahan
margin. Pada tahun 2019, kita terpaksa ada reserve bagi mengenal pasti aduan terutamanya masalah paip
margin sebanyak 30%. bocor. Alternatif lain ialah melalui talian PINTAS
(Pusat Informasi dan Talian Info AKSB) iaitu
Jika diterjemahkan kepada jumlah pengeluaran, ia 1-300-88-2572 ataupun e-mel ke airkelantan.com.my.
hampir 800 juta liter sehari (mld). Sekarang ini AKSB
mengeluarkan 450 mld. Jadi hampir sekali ganda da- Harapan dan jaminan daripada AKSB berhubung
lam masa tiga tahun AKSB terpaksa membina loji-loji manfaat perjanjian air ini.
di seluruh negeri terutamanya bagi kawasan-kawasan
yang kita panggil “stress area”, seperti di kawasan Pihak AKSB meletakkan harapan yang tinggi agar
semua yang dirancang selama ini bakal menyelesai-
kan masalah yang sedang dihadapi kerana apa yang
berlaku adalah implikasi daripada tiadanya pem-
biayaan yang mencukupi selama ini.
Dengan adanya pembiayaan yang lebih yakin untuk
memenuhi keperluan pembangunan, AKSB boleh
mengendalikan dan menawarkan perkhidmatan yang
cemerlang kepada rakyat Kelantan selepas ini.
“Saya harap rakyat Kelantan berdoalah agar perjanji-
an ini boleh direalisasikan dan pelaksanaan projek
pembangunan boleh berjalan mengikut perancangan
supaya pada masa hadapan tidak ada lagi rungutan
ataupun masalah bekalan air bersih ini, insya-Allah,”
ujar Pengurus Besar AKSB.
MAJALAH KORPORAT PMBK | QIADAH 85